Till. 23 til kommuneplan 2021 - offentlig formål, Skovskolen, Eldrupvej ved Auning

Formål

Der udarbejdes kommuneplantillæg nr. 23 til Kommuneplan 2017 for at muliggøre lokalplan 099-707.

Indhold

Kommuneplantillæget opretter et nyt rammeområde 1O.10, område til offentlige formål, herunder undervisning og kulturelle institutioner, samt kollegieboliger til studerende ved undervisningsinstitutionen i form af tæt-lav boligbebyggelse og etageboligbebyggelse.

Retningslinjer og redegørelse

Området har ikke tidligere været udlagt i kommuneplanen. Udviklingen i Skovskolens faciliteter til overnatning for de studerende og til undervisningsformål kræver en lokalplan. Kommuneplantillægget følges af lokalplan 099-707 for Skovskolen Eldrupgård, Eldrupvej ved Auning. Kommuneplantillægget udstikker rammerne for lokalplanens indhold.

Ny bebyggelse må opføres i max. 2 etager. Dog med mulighed for punkthuse til kollegieboliger i op til 5 etager.

Bebyggelsesprocenten må være 80% for rammeområdet under et.

Bygningshøjden må være max 12 meter. Dog mulighed for punkthuse til kollegieboliger på max. 22 meter.

Natura 2000
Nærmeste Natura2000-område ligger 1,1 km væk og hedder ”nr. 47 Eldrup Skov og søer og moser i Løvenholm Skov”. Norddjurs Kommune vurderer, at det på grund af afstanden til nærmeste Natura 2000 område kan udelukkes, at planen kan medføre væsentlige konsekvenser for arter eller naturtyper i de internationale naturbeskyttelsesområder.

Bilag IV arter
Der er registreret forekomst af stor vandsalamander 250 m fra rammeområdet samt i en række vandhuller i nærområdet. Herudover er der kendt forekomst af spidssnudet frø 1,5 km fra rammeområdet. Begge arter er omfattet af habitatdirektivets bilag IV. Det vurderes, at der er så hyppige og markante forstyrrelse ved både den nuværende og den kommende aktiviteter i rammeområdet, at dette næppe vil være egnet som rasteområde for stor vandsalamander.
Arealerne omkring rammeområdet er tørre, hvorfor det vurderes, at rammeområdet ikke vil være et muligt rasteområde for spidssnudet frø.
Dermed er det kommunens vurdering, at planen ikke medfører nogen påvirkning af yngle- og rasteområder for bilag IV-arter.

Miljøvurdering

Ifølge bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter, lbk. nr. 973 af 25/06/2020, er der foretaget screening af kommuneplantillægget. Norddjurs Kommune vurderer, at planen ikke skal miljøvurderes, da der er tale om et mindre område på lokalt plan, der ikke giver mulighed for større anlægsprojekter omfattet af lovens bilag 1 og 2. Planen påvirker ikke miljøet, jv lovens bilag 3.

Følgende nye rammeområder bliver udlagt i tillægget:

1O.10 - Offentlig formål, Skovskolen, Eldrupvej ved Auning